2 årig vil ikke spise aftensmad

12. marts 2019

Alder:
2 år, 4 mdr.

2 årig vil ikke spise aftensmad

Hej Helen,

Vores søn på 28 måneder har aldrig været den store spiser men nu er det ved at gå os rimelig meget på, da vi er bange for, at han bliver kræsen og slet ikke vil spise noget.

Morgenmaden er det eneste måltid, som går godt, og det har det altid gjort. Han spiser havregryn med mælk enten hjemme eller i vuggestuen. Det er lidt op og ned med madpakken til frokost. Her får han rugbrød, nogle gange en aftensmadsrest, tomater osv. med. Det er også op og ned med hans eftermiddagsmadpakke, som han får i vuggestuen omkring kl. 14. Her er der også rugbrød i og lidt youghurt. Og så stopper maden her. Han bliver hentet omkring kl. 15/15.30 og får en Digestive kiks og nogle rosiner, når vi kommer hjem.

Det store problem er aftensmaden. Vi har igennem 8-9 måneder prøvet, at rykke vores aftensmad frem og tilbage. Alt fra kl. 16.45 til 18.30. Uden det har hjulpet. Han er generelt ikke ...

Annonce

... interesseret i maden. Han kigger lige på bordet, og så hopper han ned igen og leger. Vi kan næsten ikke gøre maden mere børnevenlig. Vi spiser frikadeller, medister, kødsovs, lasagne, fisk, burgere osv. med forskelligt tilbehør. Der er ikke blandet noget sammen. Han får også lov til selv at øse op, og får også lov til at sidde og spise med fingrene, hvis det er det, han vil. Synes virkelig vi har prøvet alt. Når vi er ude hos nogle, spiser han heller ikke noget. Heller ikke kun brød. Vi skal være heldige, hvis vi kan få et stykke rugbrød i ham lige inden sengetid. Det er sjældent at han får små smoothies og figenstænger.

Vi har talt om, om det kunne være fordi, han er ved at udvikle noget allergi, så han får ondt i maven. Men han viser bare ikke tegn på, at det gør ondt.

Så hvad skal vi gøre? Han er fuld af spilopper og klare sig godt. Så han er ikke doven.

Med venlig hilsen
Sabine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre